söndag 26 oktober 2008

Kratt-vakt och Hasselbackspotatis


Vi fick lite "assistans" med krattningen igår, hundarna for fram som raketer bland lövhögarna!
Brasse, en Fransk Bulldog ville mest vakta och äta krattan(?) Nelson ser väldigt fundersam ut.. :)

Det var som sagt tjejmiddag igår om man bortser från hundarna :)

Och det lagades Entrecoté med ugnsgriljerad pumpa, Hasselbackspotatis, hemlagad rödvinsås och sallad på Ruccola med fetaost, mums!
Hasselbackspotatis är väldigt enkelt att göra och så gott!
För att få den skuren på detta sätt, lägger du potatisen i en sked och sedan skär du smala snitt rakt ner i potatisen men inte helt igenom. Lägg potatisarna med den skivade sidan uppåt på ett smort ungsäkert fat. Salta och lägg smörklickar på alt pensla och sedan in i ugn ca 225 grader i ca 45 - 60 min. Allt eftersom skopar du smöret över potatisen i ugnen och 5-10 innan potatisen är klar häller du ströbröd över och låter det få en fin färg :)

Middan avslutades med kladdig chokladkaka och grädde. Ett enkelt sätt att piffa till en dessert tallrik är att pudra florsocker över den med hjälp av en sil, garnityr av något slag och denna gång blev det en äppelklyfta från äpplet ni såg på förra inlägget, samt spritsad grädde som får det att se lite extra ut :)


Kaffe på det såklart!
Tyvärr glömde jag ta kort på den färdiglagade maten, så ni får fantisera om hur det såg ut :)
Mycket gott och väldigt trevligt hade vi, så här borde man ha det varje kväll, eller hur!

/M

13 kommentarer:

  1. Japp, sååå ska man ha det väääldigt ofta. Jag är sååå glad för min dator var inte så sjuk som jag trodde. *Skratt* så nu surfar jag runt och trivs.

    Ja, Nelson ser lite fundersam ut, han undrar nog om inte den andra hunden har fått någon mat på ett tag *Fniss*.

    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Vilka goa "voffsingar"!!! Å maten verkar helt fantastisk!! Ska prova det framöver! Tar kort då på den!! ;)
    Kram Zinkbaljan
    (jo verifiera bloggen, vad är det..Magda? :) )

    SvaraRadera
  3. Mmmmm, precis i min smak den här maten.
    Fina bilder som vanligt!
    /L

    SvaraRadera
  4. Halloj! Du har en award att hämta hos mig... ;)
    Kram Zinkbaljan

    SvaraRadera
  5. Hej Magdalena!
    Jag har gjort lite reklam för din bloggskola, som har varit toppen för mig. Jag lånade samtidigt din snygga bloggskolebanner för ändamålet.
    Ha en trevlig vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Hallego... en sådan liten going, den lille bulldogen! Din hund Nelson är en otroligt stilig hund. Förstår att han undrade vad som var på gång!

    SvaraRadera
  7. Låter som en toppenkväll!
    Härliga lövbilder på hundarna!
    Kram Tulipa

    SvaraRadera
  8. Å vad jag längtar till julen när jag läser din blogg. Nelson är riktigt lik våran Ridgeback- Kofi.
    kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Som vanligtHELT UNDERBARA bilder. JAg tycker att du ska ha en fotoskola också:)
    Du har en utmaning hos mig, om du pallar,
    kram

    SvaraRadera
  10. Hej !!
    Vilka otroligt vackra bilder.....man blir sugen pa att laga mat...duka fint.... .. umgas med vanninor....ja,jag blir till o med sugen pa att skaffa hund...!!
    Forra inlagget var ocksa otrooooligt mysigt...ah,vad man langtar till julen ,nar man ser dina bilder......jag vill ha jul nu !!!!!
    Ha det bra,
    Monica

    SvaraRadera
  11. Låter som en toppen tjejmiddag, och så god mat ni fixat. Fina bilder!

    SvaraRadera
  12. Mäh jag tror det är vi som får komma till er istället ;-)
    Sån mat tackar man inte nej till :-)
    kramar

    SvaraRadera