onsdag 15 oktober 2008

Blogg skolan del 2

Första Jul-annonsen är nu klar och inskickad, kommer ut i
Vakre Hjem´s julnummer :-D

Html-koder och räknare...
Vad roligt! Det verkar som det finns ett stort intresse och många som är hungriga på att lära sig lite mer :) Då är det bäst vi tar lite grundläggande först!

HTML...
är helt enkelt det universala språk man använder för att berätta för datorn vad den ska göra med web-platsen (sidan). Html är förkortning för Hypertext Markup Language
och kan se ut så som nedan. Bakom varje hemsida och blogg ute på webben döljer sig detta språk och utan det skulle du inte se något. Det består av en massa tecken som ex < > ="/ ^} % osv osv och utan dessa tecken och komandon fungerar det inte. Skulle endast en liten punkt eller slash fattas på ett bestämt ställe fungerar inte det "du" tänkt att visa eller skriva. Därför är det viktigt att om man inte behärskar html inte går in och ändrar i koderna.det vill säga "rena rama grekiskan" för dom flesta!
Men som tur är finns det förstås färdig programmerade program som ex Blogspot för just bloggar som gör att vi inte behöver kunna hela detta språk, men det kan alltid vara bra att förstå vad det handlar om ;)
Vill man lära sig mer om just detta rekommenderar jag att inhandla en bok med grundläggande HTML och XHTML koder! Nog om html tillsvidare för du måste inte kunna det för att starta en blogg. Har du någon direkt fråga så ställ den i kommentarer :)

Lite svar på frågor ni ställde i förra inlägget. (Du kan klicka på alla bilder för att se dom större)

  • Vad är en gadget? - jo helt enkelt ett tillbehör till bloggen i detta fall, du klickar på den och upp kommer en mängd alternativ du kan välja bland, ex lägga till en länklista. Ja allt som bygger upp bloggen på sidorna. När du valt det du vill göra och sparat, drar du den sedan till den plats i bloggen där du vill ha den, hur enkelt som helst! :)
  • Hur lägger man till statistikmätare och klockor ex?

Det finns många typer av räknare till bloggar och hemsidor, men en av de vanligaste är Susnet.
  1. Gå in på Susnet hemsida (www.susnet.se/tjanster) och registrera ett konto åt din blogg, följ anvisningar.
  2. Sen markerar och kopierar du den obligatoriska räknarkoden du får
  3. Gå tillbaka till din blogg och Layout, välj nu Redigera HTML
  4. Scrolla allra längst ner i denna ruta med koder och klistra in den kod du har kopierat, viktigt att du gör det mellan dom rader jag markerat med rött, så att koden kommer mellan div och body (se bild) Högerklicka markören (muspekaren) efter --end outer wrapper--> och välj klistra in ( är din dator engelspråkig väljer du paste) Glöm inte att spara när du är klar!
  5. Gå tillbaka till Susnet och välj nu den eller dom räknare du vill ska synas på din sida, ex antal besökare per dag, kopiera koden.
  6. Denna gång väljer du vanliga Layouten i bloggen, se bild och välj lägg till gadget!
  7. Välj: HTML/Javascript och klistra in din kod där, spara!
  8. Dra rutan till den plats i bloggen du vill ha den.

Vill du lägga till en klocka, letar du först upp den hemsida på nätet där man hittar web-klockor. Sen gör du på samma sätt som sista momentet, (5-8) dvs kopierar kod, väljer Layout, gadget/tillbehör, html, klistra in och spara!


För många är detta gammal skåpmat men för många andra är det helt nytt, så det blir lite blandat i nivå och jag ska försöka att förklara så gott det går efter vad ni undrar över :)

I nästa inlägg handlar det om länkar och låna bilder från andras sidor,
har du frågor, ställ dom i hälsningar under

Tjingeling!
/M




11 kommentarer:

  1. Hej !
    Annonsen ar jattefin !!!!
    Fina, harmoniska farger till jul...mmmmysigt...
    Lektion nr.2 ja,jag ar med sa har langt...ska plugga extra i kvall,jag lovar..!!
    Tack for att du gor dig besvar,verkligen uppskattat !!!
    Ha en bra kvall..
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  2. Men underbara människa!!! *ler*

    Såå då finns det en klocka på min blogg tack vara dej!
    Tack!
    När kommer du till hur man gör tre kolumner?
    Åter igen tack för att du tar dej denna tid!!!

    Mvh Mimmi

    SvaraRadera
  3. Hvordan lager jeg et header-bilde på 1000 x 200px ?!

    Frustrert frue

    SvaraRadera
  4. Tjenare!
    Ett stort Tack till dig Magdalena! Nu har jag en räknare OCH en klocka i min blogg tack vare dig! Sååå bra beskrivningar!!
    MVH Zinkbaljan

    SvaraRadera
  5. Halloj Maggie, nu kommer jag vänta otåligt tills det kommer instruktioner till att göra tre-spalt.
    Vilket bra idé att dela med sig - och snyggt och instruktivt du gjort.

    Vad fin annonsen är. Du kommer säkert att få många nya kunder. Jag skulle åtminstone bli väldigt nyfiken!
    /Iann

    SvaraRadera
  6. Åh vilken vacker annons. Vad duktig du är tjejen!
    Jag väntar med spänning på julsakerna *gnuggar händerna*
    stor kram
    Christine GBG

    SvaraRadera
  7. Hej igen! Å tack för din kommentar!
    Ja, jag är jätteglad att du har bloggskola!!! :) Så j...bra! Å det är såå kul med att blogga OCH att läsa alla andras SÅ HIMLA BRA bloggar! Jättekul!!
    MVH Zinkbaljan

    SvaraRadera
  8. Hejsan! Å tack så jättemkt för dina finfina förklaringar! Räknaren har jag lyckats med men klockán får vänta tills i morgon för nu ä det alldeles tomt i skallen och John Blund ä på G! Annonsen är superfin!!
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  9. Jag tror att jag förstår en så länge, men har inte tid för att prov just nu, utan får ta tag i det under morgondagen.
    Du har verkligen tagit dig tid till att lägga upp det på ett bra sätt.TACK.
    Annonsen är verkligen julfin, så jag tror att du kommer att få en hel del nya kunder.

    Kram Marie

    SvaraRadera
  10. Tack så hemskt mycket, för att du delar med dig av tips and tricks...
    Har letat runt för att förstå hur man får till en räknare på sin sida, men med din hjälp så har jag ÄNTLIGEN fått en smidig räknare på min sida.

    Tack, tack!

    /Marlene

    SvaraRadera
  11. Hej Magdalena!
    Äntligen kanske jag också vågar mig på att börja blogga.
    Jag tänkte vänta till din fantastiska blogg-skola är avslutad innan jag gör ett försök.
    Då lovar jag att skicka dig ett hemligt paket, som tack för din fantastiska hjälp. Detta är otroligt intressant och roligt att lära sig!
    Varma hälsningar Mona

    SvaraRadera