tisdag 14 oktober 2008

Blogg skolan del 1

så här kan det se ut bakom bloggen

Jag får mail då och då om just blogg, hur gör man, hur startar man, hur fixar man till 3 kolumn spalter i bloggen? Vill folk läsa om mitt intresse, hur hittar andra till min blogg. Vågar man visa bild på sig själv utan att få tomatkastning, hur personlig ska man vara, vad bör man kanske inte skriva och publicera etc, läser grannarna min blogg? vet alla var jag bor nu? osv

Så nu tänkte jag i väntan på Julen och eftersom min kamera är full med just bara julbilder, dra i gång min lilla blogg-skola! :-D

Naturligtvis får andra blogg-veteraner gärna komma med goda råd och tips på vägen när det faller in, det skulle bara vara roligt! Har ni frågor, ställ dom i kommentarer under inlägget, så svarar jag på det i nästa inlägg i detta ämne och ni kan givetvis vara anonyma!

Nu blir det kanske inte blogg-skola varje dag, och vi får se hur mycket man kan skriva om det. Och nej, man måste absolut inte vara ett data-proffs för att starta en blogg, det är enkelt! Det där med 3 kolumns-menyer är desto krångligare...men jag kommer till det, dom som vill kommer nämligen att få hela den html-koden inom kort!

För er som kanske är sugna på att starta en blogg men som inte gjort det redan, föreslår jag att ni går in på Blogspot först och registrerar ett blogger-konto. Och har ni svårt att komma på ett blogg-namn, ja där har ni hela anledningen för att min blogg heter som den gör, jag hade ingen bättre fantasi just den dagen för över ett år sedan och det har fått hänga med *skratt* man kan givetvis ändra själva blogg-namnet i efterhand, men för min del så får det bestå.

Blogger/Blogspot


Vi syns!
M

ps. mitt första tips borde vara att varna alla engelskspråkiga för att använda google-translate, för översättningen på ex detta inlägg blir helt galet *skratt* dom måste tro att vi svenskar är alldeles crazy.... hihihi

14 kommentarer:

  1. Hallå! Strålande idé att starta bloggskola!!!!! Jag har ju nyss startat blogg och jag vet fortfarande inte allt, och jag har frågat runt på flera bloggar hur man gör! Tack för all hjälp! Men sååå bra av dig att göra det! Jag blev jätteglad när jag läste detta!
    Jo, vad är HTML kod?
    Sedan har jag försökt att lägga in en klocka men bara kommit halvvägs...och så vill jag ha räknare.... det får du gärna svara på! :)Du jag återkommer till dig!
    MVH A

    SvaraRadera
  2. Hallå!
    Toppen toppen toppen! Själv skrev jag ett inlägg som heter start av blogg för att ev andra läsare kunde hitta nått kanske...
    Men verkligen toppen bra!
    Behöver själv hjälp med att få till den där tredje kolumnen på vänster sida...

    Tack på förhand!
    Kram Mimmi

    SvaraRadera
  3. Jattebra !!
    Super och kanon...!!!
    Jag ar idel ora,behover veta allt !!!
    jag lovar att vara en flitig elev....
    Ha det bra,
    Monica i Rom

    SvaraRadera
  4. Bra idé det kommer att bli uppskattat. Har nu i flera dagar försökt med html koder att laga 3 kolumns menyer. Men nu till min glädje läste jag att du ska ta upp den saken. Försökte annars byta färg på rubriken en dag bara till bara ett inlägg. Kanske du har den koden även i lager?? :)

    SvaraRadera
  5. Skall med stor förtjusning ta till mig allt, för detta har jag verkligen undrat över.
    Jag fattar inte äns hur man får bilden ifrån kameran till datan?:(

    SvaraRadera
  6. Vad är en gadget?

    SvaraRadera
  7. Här har du en till som är ivrig att lära sig mer. Tänker sitta längst fram i klassen och vifta ivrigt med handen ;-)!
    Kram från Anette

    SvaraRadera
  8. Vilken bra idé. Behöver absolut lära mig mer. Har problem ibland när jag ska länka till andra webb-sidor. Det kanske du märkte när du var inne hos mig? :)
    Kul att du hälsade på!

    Hälsningar

    Annika

    SvaraRadera
  9. Du är som ett lexikon Magdalena, jag som har tänkt att jag vill ha tre spalter...ser fram emot det.
    Kram Lotta
    Ska nog kika in i din butik, längtar efter julsaker

    SvaraRadera
  10. Här kommer en elev till! Startade min lilla blogg igår efter mkt trixande hit å dit inser jag att jag har massor att lära! Så tack för detta på förhand!!
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  11. Tjena!
    Du, hur gör man för att skicka en award?
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga bloggtips Magdalena!! Och jag ser dina vackra annonser här och var, så smakfulla! Mari.

    SvaraRadera
  13. Vink, vink fröken. Om jag skulle vilja låna en bild ifrån din blogg eller någon annan bild ifrån nätet hur ska jag då gå tillväga för att den ska fastna på *min* blogg???
    Marie:D

    SvaraRadera