fredag 3 oktober 2008

Inte än...

Inte riktigt än, men det fotas jul nu!
Granen har plockats fram och belysning är på plats, det går ju dock inte att komma ifrån att det känns väldigt konstigt att klä julgran nu..
Har inte riktigt den rätta julkänslan än - det är ju bara oktober, hmm får kanske sätta på någon klassisk jingle-bell´s!

Det är annonsbilder som ska vara klara om en vecka och produktbilder som måste börja fotas nu för att allt ska hinnas med. Undrar vad jag kommer att göra när väl julen kommer på riktigt :)
åker antagligen bort *skratt*

Men mer julbilder än så här på bloggen dröjer ett litet tag till...

Däremot är jag förstås lite nyfiken på era vanor runt omkring allt julstök, när börjar ni planera för glögg-fest, köpa klappar, pyssla, pynta, handla julsaker etc. Det kan faktiskt variera väldigt mycket, en del börjar ju redan nu! medans andra tar det hela med ro, vissa avskyr stressen kring det och andra firar inte alls. Hur gör du?
Skulle bli jätteglad om du vill vara med anonymt i min lilla enkät till höger,
Det är bara att kryssa i en ruta som passar :)

För mig har det varierat under åren, allt från sista sekund till helklart vid första advent. Detta år blir helt klart väldigt annorlunda..

ho ho ho
/M

10 kommentarer:

  1. Hej! Jag gjorde en undersökning inne på Hwita Rum nyligen, inredningscommunityn (vi är en bra bit över 1000 medelmmar nu), om när det är okej att affärerna börjar med julskyltning. Man kunde välja månad mellan oktober till december och ett svarsalternativ var om man tyckte att julen borde läggas ned (det tyckte ingen). Ingen tyckte oktober, några få november och en överväldigande majoritet röstade på december :) Lite skoj att veta med tanke på att de flesta butiker börjar med julskyltningen så snabbt de bara vågar efter sommaren kan tyckas ibland ;) Själv älskar jag julen och börjar förbereda pyssel mm redan i slutet augusti början september. Jag köpte mitt första julpynt idag på Ikea - en ljusslinga och julgranskulor! Presenter börjar jag med i november lite smått för att i vild panik handla det mesta i december, typ dagarna före jul! MEN i år tänkte jag näthandla alla julklappar!;) Ha en fin helg! /Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt fina bilder du har - jag blir verkligen så otroligt imponerad och inspirerad av att titta in hos dig!! Väntar med spänning på att få se alla fina julsaker som kommer snart. Själv älskar jag julen och börjar TÄNKA jul redan nu, planerar och spånar på julklappar, men börjar inte handla förrän i november och pyntar lagom till lucia.
    Tack för all inspiration!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Julen finns hos mig året runt! Ibland kan man hitta ett hörn i en butik där det ligger lite rester av julen innan till en spotstyver! Mycket kan man hitta på rea även på sommaren alltså.
    Pyssla till jul börjar jag med ungefär nu! Annars hinner man inte. November och December är fyllda av så mycket annat!

    Om man köper julklappar redan nu så blir det inte så dyrt i december heller:)

    Så fin krans du visar också!
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Hej !!
    Ah,vad jag gillar den har bilden !!!
    jag alskar dessa farger till jul...ar ganska trott pa jultomtar och rott.....men ar tvungen att ha en helkitchig julgran med massaor av sma italienska blinkande ljus i tusen olika farger,for Italienske mannen kopte den sjalv for 13 ar sedan for jag hade nyss kommit hem fran BB,( dottern ar fodd d.17 dec ) En riktig rysare brrrrr !!
    Men den ar tradion och mina barn AAALSKAR den , sa den ar tyvarr helt fridlyst.....
    Min revanch star pa balkongen ;
    varje ar kopaer jag en riktig gran pa ikea, staller den pa balkongen,den syns inifran vardagsrummet,sedan klas den med fina sma utomhusljus och SOBER kladsel !!
    Jag har hela hemmet klart till den forsta dec. (inkl. julgranarna ) julklapparna borjar jag kopa i november, for jag har nat som inte alla har.......
    2 BARN SOM AR FODDA I DECEMBER !!!!
    Sonen d.7 och dottern d. 17
    Hopas ni forstar vidden av att fira 2 fodelsedagar med 10 dagars mellan rum och den sista en vecka fore jul !!!!!!
    Trots detta alskar jag fullkomligt julen och har alltid gjort det....
    Jag borjar langta redan nu.....
    Och med denna bild , sa langtar jag annu mer..
    Pleeeease,kan vi fa se lite mer ?
    Ha det bra ,
    Monica

    SvaraRadera
  5. Fniss är nog lite julgalen.

    Förut tills min son fyllde 16år så fanns det inte en julpryl i huset mer en adventsljusstakarna och någon julstjärna (både el och levande) samt julgardinerna som sattes upp natten till lucia, däremot så jobbades det hårt natten till julafton när allt skulle fram. Sonen fyller nämligen den 23 december och som mamma ville jag att han skulle känna att det var hans födelsedag som var viktigast och inte julen.
    Julgranen klädde vi tillsammans hela familjen på förmiddagen eller jätte tidig morgon när ungarna var små.

    Nu förtiden så börjar jag sakta köpa julklappar i okt/nov. Julgardiner och mycket levande ljus åker upp till första advent då glöggfest går av stapeln hemma hos mig. Älskar blommor så mycket pyssel med egen tillverkade julgrupper pågår ständigt from sista veckan i november till nyår.
    Jisses kommer på mig själv att jag nog vill se mer jul redan nu...

    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Jag älskar jul ,så för mig är dessa bilder ljuv musik. Ska nog kika om jag har lite glögg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. När jag ser din vackra bild och fina krans riktigt längtar jag till julen - fast det bara är oktober!
    Älskar julen, vitt och rött, lukten av glöggkryddor och nejlikor i apelsiner! Gör granar av oasis och mossa, tovade hjärtan, planterar julrosor och tazetter och mossa, mossa, mossa.
    Julklapparna börjar jag med i november först, kanske i senaste laget.

    Önskar alla en god fortsättning på hösten!
    Kram, Lena

    SvaraRadera
  8. jag sitter och småler när jag läser inläggen..så "lika" vi e..*ler* även jag är helt crazy i julen..läängtar..vi firar amerikanskt.."too much of everything" hihi..men jul är kul..

    SvaraRadera
  9. Julen, julen, julen den är här... nei, det er den jo ikke, men jeg gleder meg allerede til jul-og jeg gleder meg til alle flotte inspirasjonsbilder. I fjor på denne tiden visste jeg ikke engang hva en blogg var for noe-nå er jeg helt hekta!
    Jeg har kjøpt den nye jule-boken til Jeanne D'Arc Living, og jeg nyter den allerede nå...Juleplanlegging begynner jeg med nå...
    Kram, Cathrine Norge

    SvaraRadera
  10. Så fina bilder, ser fram e mot att se mera julbilder här! Själv pyntar jag till jul sista veckan i november, men julklappar det börjar jag med lite tidigare. Trevlig helg!

    SvaraRadera