fredag 17 oktober 2008

Blogg skolan del 3

(200x1000 pixlar banner)
För er som inte varit inne i bloggen på ett tag och undrar vad jag håller på med..
så vill jag inte tjata ut Julen innan den har börjat och eftersom det är det enda jag fotar just nu för butiken (PAR COURRIER) så underhåller jag under tiden med lite blogg-skola! Jag har valt att göra det från början, så för er som hållit på med blogg länge och mycket annat i datavärlden är detta inget nytt, men det finns ett stort intresse hos många som vill lära sig mer, så nu fortsätter vi! (Du kan klicka på alla bilder för att se dom större)

Länkar, kopiera/låna bilder & mappar
En blogg blir ju hemskt tråkig utan bilder, och länkar är ett enkelt sätt att dels underhålla sina läsare, få andra att hitta till din blogg samt att inte glömma bort dina egna favoriter :)
Nu ska man ju inte tro att Internet är en gratis och fri marknad för att kopiera bilder hur som helst, men...har du en gång publicerat något på nätet får du räkna med att någon kommer att "låna" din bild. Ibland kanske inte för att publicera den själv utan ofta sparas den säkert ner för kommande inspiration eller för att bilden var så himla fin :) Men om du publicerar någon annans bild, vilket är vardag i just bloggvärlden ska man alltid ange källa och i den mån det går gärna fråga den som "äger" bilden först.
I vissa undantag är bilderna spärrade så att det inte går att spara ner dom , men det är inte lika vanligt.

exempel
Innan vi går vidare vill jag verkligen poängtera vikten av att redan från början göra ett bra mapp-system i din dator för alla dina kommande bilder, för tro mig - det kommer bli måååånga bilder om du börjar med blogg. Sortera gärna dina bilder i mappar efter ex, säsong, vitt, svart, renovering, natur osv osv Det kommer underlätta i framtiden.
För när du senare vill använda just den bilden, vet du ju precis var du ska leta ;)

Japp, du har hittat bilden på nätet som du vill "låna", enkelt gör du följande:
  1. Ställ markören på bilden och högerklicka, då får du upp en meny och där väljer du spara bild som..(save images as)
  2. Nu måste du ha en bra mapp att lägga bilden i och enklast är att du högerklickar på "skrivbordet" och skapar "ny mapp", döp den till "mina bloggbilder" (ex) men vi är inte klara än...
  3. När den mappen är öppen skapar du ytterligare en mapp i den mappen, döp den exempelvis till: mina favoriter eller nåt..passa på att göra flera mappar på en gång.
  4. Och när du valt rätt mapp för den bilden väljer du spara
Ordning & Reda helt enkelt :)

  1. För att spara länkar, dvs andras url-adresser = webadress, markerar du texten uppe i menyraden så att den blir blå (se bild) högerklicka och välj kopiera.
  2. Sen går du in i Layout på din blogg och väljer Gadget/tillbehör: Skapa länklista, klistra in länken och döp platsen. Ja, du kommer att se själv hur enkelt det faktiskt är ;) Spara!

Ibland kanske man inte vill länka till en hel websida utan bara till ett speciellt inlägg eller text, oftast och vanligast ställer man markören dit man vill länka men inte alltid
Om du som exempel vill länka till just det här inlägget, så ställer du markören på rubriken: Bloggskolan del 3 och väljer: copy link location.


En av frågorna jag fick var hur man fick till en snygg länk i ett inlägg, och det är inte svårt.
  1. Markera texten du vill länka ex Magdalenas Hem ;)
  2. Klicka på länk-knappen ( har alltid ett ankare/kedja som bild)
  3. Skriv in eller klistra in url/web-adressen, spara!
  4. Publicera och se! nu är det bara själva ordet och inte en hel http://www.blablabla-text.



Till Anette som undrade över banner med 200x1000pixlar, vi kommer till det :-)
Nästa gång tänkte jag ta upp Layouten!

Har ni frågor, ställ dom i kommentarer så försöker jag svara på dom allt eftersom jag hinner :)

Ha en fin dag!
/M

ps Ange alltid källa när ni lånar bilder

11 kommentarer:

  1. How kind of you to take the time to share your knowledge. Wish my translator page worked better!

    I'd like to know how you get the imprint (Magdalena or Par Courrier)onto your photos.

    As always, loving your blog and shop!
    Penny K. Still in Atlanta, Georgia

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Magdalena!

    Vilken fantastiskt fin bloggskola Du bjuder på! Blomsterverkstad funderade på att ev. starta en betalblogg och då jag läser Dina bloggskoleinlägg slår det mig att skulle någon ta betalt så är det Du. Vilket enormt arbete Du lägger ner, helt gratis, på att hjälpa alla oss som vill lära oss mer! Tack snälla Du! Har gått en kurs i Digital bildbehandling men inser att jag lär mig mycket mer på Dina inlägg som dessutom är helt gratis! Tack ännu en gång! :)

    Önskar Dig en riktigt skön fredag!
    Kram från Karin.

    SvaraRadera
  3. Gud så roligt det är att läsa din blogg-skola:)
    Alltid nått matnyttigt där!
    Toppen!

    Har anmält mig till en kurs på högskolan i bildhantering (photoshop) med start efter nyår. Den går på distans via nätet!! Nu hoppas jag bara att jag kommer in också:D
    Kanske kan jag lära mig lite mer om hur jag får bilderna snygga då:) Resten får jag läsa mig till här!

    Kramar Susanne

    SvaraRadera
  4. Takk, Magdalena:) Da ser jeg fram imot Bloggskolan del 3 med stor spenning!!

    Ha en fantastisk helg!
    Klem Anette

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med föregående talare! Tack så hemskt mkt!!
    Ha en trevlig helg!
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  6. Beröm till dig som tar dig tid till att göra den här fina bloggskolan! Bra gjort! Snyggt och lättförståeligt.

    SvaraRadera
  7. Åhhh, vad jag längtar efter att få lära mig mer!
    Du är fantastisk som vill erbjuda oss noviser din hjälp!
    Är otroligt tacksam!

    SvaraRadera
  8. Tack , snalla, det har ar verkligen vardefullt,om jag nu lyckas fa igang en blogg, sa ar fortjansten bara din !!
    Ah,vilka underbara bilder i forra inlagget !!! Ingen tar bilder som du....det ar inte bara bilden som ar bra, du lyckas fa in en hel stamning iden ocksa.....jag drommer mig bort framfor brasan....gor inget om det ar fusk...drommarna ar halva gladjen....!!!!
    Ha en trevlig helg !!
    Monica i Rom

    SvaraRadera
  9. Hej Magdalena,jag ska verkligen haka på din bloggskola.Jag har inte riktigt kommit igång med min blogg,ligger i startgropen.Känns som man kastar sig ut i det blå utan fallskärm.Skräckblandad förtjusning!
    Tack än en gång för dina god råd. Vi hörs.Kram Susanne

    SvaraRadera
  10. Hej Magdalena!
    Jag satt just å kollade på dina bilder från förra julen!:) GUUUD vad fina julbilder och vilken dukning! Å trappan ute med lite snö! Jättekul att titta på!
    MVH Zinkbaljan

    SvaraRadera