söndag 19 oktober 2008

Copyright

Wow vilket engagemang! Jag tror inte jag fått så många kommentarer någonsin som ni gett mig från just förra inlägget. Blir verkligen glad, tack snälla ni för alla uppriktiga och positiva åsikter :-D Roligt att se att ni tycker så olika men ändå lika, det visar på att jag nog ska fortsätta i samma spår men att variation förnöjer! Alla tar vi intryck på olika sätt och man behöver inte ha en fast ram att hålla sig till. Men jag tar verkligen till mig det ni sagt. Bilderna får helt enkelt avgöra hur de sätts ihop, ibland blir det bättre med mindre antal och tvärtom. Jag försöker ju även anpassa bilder efter i vilken typ av tidning annonsen skall in i. Ibland fotas bilden dan innnan den ska lämnas in, så det är snabba ryck och då känns det tryggt att ha tillgång till hjälp som jag har i detta fall.

Jag har naturligtvis en otroligt duktig medarbetare till mina annonser och även en god vän till mig, så jag ska inte ta åt mig hela äran själv :) men med mina bilder, tankar och idéer och hans kunnande hjälper han till att sätta ihop det på ett proffsigt sätt så att det blir en färdig annons att kunna trycka i tidning. Och jag lär mig själv otroligt mycket på vägens gång.


© som i Copyright
Att kunna namn-skydda sina bilder och material på ett snyggt sätt vill säkert många och det vanligaste är att lägga till denna symbol ©. Det finns ingen tangentknapp för detta tecken utan du får fram den genom ett tangent-kommando: ALT-knappen och 0169, klurigt värre ;)

Tänkte även passa på att komma med ett bild-hanterings-tips! Men för detta krävs någon form av bildbehandlingsprogram som ex Photoshop. För en del kanske detta är det perfekta tipset men för andra kanske det är rena rama frågetecknet. Det är nog inte heller lika pedagogiskt denna gång, men vänder sig till dom av er som redan håller på lite med bildhantering. Klicka på bilden för att se den större.

För att göra detta på en bild textmarkerar du först, se streckad linje, var i bilden du vill lägga till © copyright och välj vilken textstorlek du vill ha, du kan givetvis även flytta runt texten efteråt med hjälp av flytt-knappen.



Och för att sen få fram den tonade effekten drar man ner på opaciteten, ni kan se till höger i bilden där jag ringat in med blått. Nu är det inte alla som har tillgång till just detta program jag använder mig utav och jag vet inte hur det ser ut i era, men ni som håller på mycket med bilder & text redan eller har planerade kurser kommer att kunna testa detta.

obs jag kommer inte att ha en photoshop skola i bloggen, detta var ett av väldigt få tips. Av den anledning att det är för svårt att lära ut på bloggen och den tiden och kunskapen har jag inte. Men det finns massor av kurser och jag rekommenderar verkligen att gå en, det är jätteskoj att kunna om så bara en bråkdel av vad dessa program kan göra! Så kolla med din kommun vilka kurser som finns att gå.

Ha en skön söndag så funderar jag vidare på nästa inlägg :) som blir bloggskola!
och tack igen för alla kommentarer *glad* så roligt att så många hört av sig, blir verkligen rörd. Får ha tävlingar lite oftare kanske *skratt* Må lyckan stå bi till er alla i utlottningen!
Kram på er!
/M

3 kommentarer:

  1. Hi Magdalena,
    Thanks for taking the time to explain the copyright imaging.

    I was laughing at your suggestion of "just go to school and take some courses." You're so right!

    SvaraRadera
  2. Hej på söndagseftermiddagen

    Har en liten fråga angående *hur får man texten att fastna under en bild* tex där man har skrivit vem som tagit fotot, så att den raden inte flyttar tillbaka (envist) till vänsterkanten?

    SvaraRadera
  3. Nämen! Som om du hade läst mina tankar då du berättar om hur man lägger in "stämpeln" på bilder!!
    En eloge till dig som orkar förklara det här för oss! Tack!
    Anki

    SvaraRadera