tisdag 21 oktober 2008

Blogg skolan del 4

Vår altan just nu och ja, jag måste fixa undan löven och rensa krukor... har bara inte hunnit riktigt än..fast jag tycker det är fint så här också, ett tag :)
lite mer av vår altan kan ni se här
man får ju lite smått prestationsångest när man följer det vackra trädgårdsarbetet med
Viveka på Humlebacken...*ler* kika in i deras husbyggarvärld, som nästan är klar nu, så fint!

För er som inte varit inne i bloggen på ett tag och undrar vad jag håller på med.. så vill jag inte tjata ut Julen innan den har börjat och eftersom det är det enda jag fotar just nu för butiken (PAR COURRIER) så underhåller jag under tiden med lite blogg-skola! Jag har valt att göra det från början, så för er som hållit på med blogg länge och mycket annat i datavärlden är detta inget nytt, men det finns ett stort intresse hos många som vill lära sig från början, så nu fortsätter vi! (Du kan klicka på alla bilder för att se dom större)

Basic layout



När det kommer till själva grund-layouten som ni säkert redan prövat, ska ni veta att ni kan närsomhelst gå in och ändra den eller bara för att testa hur det skulle se ut i annat utseende. Allt hänger på hurvida du väljer att Spara Inställningar eller att förhandsgranska, så tänk alltid efter innan hur du väljer. Och sen får du inte glömma bort; inget av valen eller knapparna i blogger är ditsatta för att försvåra, testa dig fram, prova vad allt leder till, så länge du inte går in och rotar i HTML-koden är det ingen fara :) man lär sig bäst själv många gånger...

När det gäller färger och typsnitt på layouten, så väljer du det under: Teckensnitt och Färger och efter det är det bara din egen kreativitet och fantasi som sätter stopp :)


  1. här väljer du vad du vill göra, ex teckensnitt för bloggrubrik, bakgrundsfärg mm
  2. storlek, större eller mindre -testa dig fram
  3. typsnitt
  4. fet eller kursiv text
  5. om du är nöjd, sparar du ändringar om inte väljer du rensa redigeringar och allt blir som det var från början!


I layouten under den stora rutan i mitten/redigera kan du välja hur många av dina inlägg som ska visas på bloggen, jag har exempelvis inställt på 11 st inlägg just nu, men det brukar jag ändra till och från. Du kan även här välja hur du vill att datum, klockslag etc skall visas. Testa dig fram vad som passar bäst :)

Nästa bloggskola blir lite blandat...


ha en fin dag allesammans!
M

11 kommentarer:

  1. Hej igen! Ser att du också är uppe och "nattjobbar". Var inne här för en liten stund sedan. Och så surfade jag vidare. Och så kom jag och tänka på skridskorna som flera bloggare nämnde i kommentaren till tidigare inlägg och att jag inte visste vad det var för skridskor. Så då kom jag tillbaka. Klockan två på natten - och det ligger ett rykande färskt inlägg. Kul! Nu ska jag gå och sova i alla fall. Och jag har ett skridskorna. Supermysiga - såna vill jag också ha! Svammel, svammel .... god natt!

    SvaraRadera
  2. kan visst inte stava - "sett skridskorna" ska det ju vara ...

    SvaraRadera
  3. For en fantastisk blogg! I kveld skal jeg skrolle meg tilbake og lese fra begynnelsen.


    Klem fra Christi

    SvaraRadera
  4. Hej Magdalena!
    Kul ide med bloggskolan! Skulle vilja ändra lite i min blogg så jag håller utkik här hos dig! Oteknisk som jag är så är all hjälp välkommen...*fniss*
    Åh så du håller på med alla julsakerna!!! Vad spännande. Börjar riktigt längta till julen nu!!
    kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Hej Magdalena!

    Ska genast gå in och försöka mig på att ändra min klocka enligt dina pedagogiska anvisningar som jag tackar ödmjukast för.
    Bra tips att man alltid kan återgå till standard mallen, för tampat bort mig det har jag gjort och kommer att göra ett otal gånger till.Hihihi.:O

    Tycker att din veranda är riktigt fin, det ska inte alltid vara så väl *ansatt* okej löven kan ju bli såphala om det blir frostgrader, men krukorna kan bli riktigt fina även med frost på.

    Kramar Marie

    SvaraRadera
  6. Hej Magdalena!
    Tack så mycket för tipset om länkningen, nu ska det nog se lite bättre ut på min sida framöver. Ska försöka få till en annan besöksräknare också med hjälp av dig. Tack än en gång.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  7. Tack för dina snälla ord om min trädgård... men jag tycker nog att det ser finare ut i din. Älskar höstrufset..
    ha det så bra
    kram
    V

    SvaraRadera
  8. Å vad jag älskar dessa tips:) Lär mig nått nytt i varje kapitel!
    Susanne

    SvaraRadera
  9. Suveränt! Har en liten fråga till nästa lektion: Gick in på redigera inlägg och tänkte bara ändra etikett på ett gammalt inlägg...då försvann det helt plötsligt och blev ett utkast..om jag publicerar det kommer det då överst i bloggen eller kan jag flytta det dit jag vill?? ..hoppas du förstår vad jag menar..
    Tack så länge
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  10. Hej Magdalena, jättetack för din skola. Den behövde jag;)

    En fråga, jag döpte min blogg i all hast när jag startade till det första som slog mig då. Jag har velat ändra jättelänge men är rädd att mitt lilla "varumärke" som den ändå blivit blir förstörd. Hur tycker du man bäst går till väga om man vill döpa om och ändra sin layout?

    Tack/ Maria

    SvaraRadera
  11. Hej Magdalena,
    Jätteroligt att du har en bloggskola för oss noviser. Har just lagt till en besöksräknare på min blogg, men får den inte till att med alla antal besökare sedan tidigare (inte så många men jag skulle vilja få det rätt...) Det kan ju vara min första fråga :-)

    Den andra är hur man får till stämmningen på sin blogg med Bilder med text över i headern istället för bara vanlig text.

    Och eftersom alla goda ting är tre frågar jag om hur man får bilder (som en enda lång bakgrund) på sidornaav bloggen.
    Skulle vara jättesnällt om du tog upp det i din bloggskola.
    /Snöflingan

    SvaraRadera