fredag 22 januari 2010

St- Germain-des-prés





Efter en klassisk fransk frukost på hotellrummet och lite jobb vid datorn så tog vi en lång förmiddagstur runt en del av St-germain-des-Prés. Jag gillar verkligen detta område i Paris och har flera gånger bott på hotel i dessa kvarter. Översta bilden visar Pont Neuf som ligger precis utanför hotellet. Det är även i St- Germain-des-prés som många inredningsaffärer och antikaffärer finns.

Paris är en gigantiskt stor stad och jag har långt ifrån sett allt. Säkert finns det många smultronställen av affärer jag missat, men idag har jag nog gått förbi ett 20-tal som inte ens var värt att fota..




En inredningsaffär i Paris som jag tycker att det är värt att ta en omväg för är Flamant. (ett Belgiskt företag med butiker i flera länder) Där blir man aldrig besviken och mycket inspiration får man :-) Du hittar Flamant på 8 Rue Furstemberg/ 8 Rue de L`Abbaye i Saint Germain -des-prés (6:arr)





Vackra saker och bra kvalité.



För att ge er lite adresser till inredningsbutiker så var jag även till Blanc D´Ivoire som finns på flera ställen i Paris, jag var förbi en butik på 104 Rue de Bac och en som ligger på Rue de Jacob. Den största av deras butiker som jag egentligen ville till låg lite långt bort så det blev inte av, men adressen är: 25 rue Saintonge. Så vill ni uppleva Blanc D´Ivoire så ta er till den största. Jag brukar alltid bli väldigt imponerad av deras monter på mässan men i butikerna blev jag tyvärr besviken. Kvalitén motsvarar inte förväntningarna. Vikväggen ni ser på bilden hade dom rea på nu, men kvalitén var riktigt dålig som även mycket annat i denna affär tyvärr.

Sen har vi förstås butiken MERCI, på 111 Boulevard Beaumarchais, 75003 Paris. Väl värt ett besök!

Men jag kommer att få min dos av inspiration så det räcker för resten av året de kommande dagar nu, då det blir mässbesök! Nä, nu ska jag ut på stan en sväng igen innan middan ikväll :-)
och det är Hit>> vi ska senare ikväll..

1 kommentar: