onsdag 6 januari 2010

hallrenovering dag 2




Taket har fått en grundmålning idag samt att alla små hål och ojämnheter har spacklats igen.

Väggar har bredspacklats 2 ggr, först med grovspackel för att ordenligt täcka vävtapeten som finns under (ett dygns torktid emellan) och sedan ett varv med ett finare spackel för att få en jämn yta. I morgon ska väggarna slipas och sedan grundmålas i vitt. Om jag hade spacklat detta själv så hade jag fått stå och slipa väggar i en vecka och fått damm i hela huset, men hantverkare behöver knappt slipa väggarna alls! Otroligt imponerad över vår målare "L" teknik. :-D slätt och fint direkt!
fortsättning följer..



Om man som vi har paneltak så bör man tänka på några saker när man målar det.
  • Grundmåla först med en täckande färg som hindrar furuträt från att "blöda" igenom (det blir gula fläckar som lyser igenom efter ca 1 år om man missar detta. Eller täck fläckvis med kvistlack.
  • När man grundmålat ser man tydligt de hål och sprickor som naturligt finns i panelerna.
  • Spackla & slipa där det behövs, alternativ Latexfog som jag blivit tipsad om! :-)
  • Strykmåla för finast resultat med halvblank takfärg 2ggr.
  • bilderna ovan visar 2 olika tak hemma hos oss. Den första bilden (FEL) är vårt tak i köket, där har de förra ägarna av huset missat just de saker jag tipsat om och resultatet blir att vårt tak ser ut som en Schweizerost! *suck*...Det är bara för oss att vid tillfälle..
..Gör om- gör rätt! som "Arga Snickaren" på kanal 5 brukar säga ;-) Renovera ordentligt från början! Fråga efter råd i färgaffären om du känner dig osäker Eller ta in hantverkare, för det är inte kul att göra om det, och inte heller att behöva fixa andras slarv.
  • RÄTT-bilden visar ett tidigare renoverat tak hos oss (i sovrummet) och så fint kommer taket i hallen bli när det är klart :-)
(paneltak med infällda spots i sovrummet)

Se före& efter sovrums-renoveringen här>>

6 kommentarer:

  1. Här går det undan. Jo jag vet för när jag målade farstun så missade jag några kvistar med schellaken, och det har visat sig som små gula fläckar. Det blir till att måla om så småningom. Bra att du påpekar detta.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad spännande att få se hur er hall kommer att bli! Du med din goda smak har säkert allt klart för dig redan, gissar jag !?!
    Vi har också paneltak i hela vårt hus och det är ett pysslande innan de är färdigmålade. Vi gjorde ioch för sig så att vi srutade latexfoh i kvisthålen och målade över. Det gick bra det med och gjorde att vi slapp slipning och så...
    ha det gott!/ Linda

    SvaraRadera
  3. Bra tips! det var nytt och ingen dum idé om det funkar :-)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Oj , vad det går undan för dina hantverkare! Ska bli kul att se när de får på första lagret färg. Du vet väl att det finns en affär på Birger Jarlsgatan som har mattorna från the Rug Company. Har fastnat framför skyltfönstret många gånger och dregglat!
    Kram maria
    PS! Våra målare använde latexfog=funkar hur bra som helst och bra mycket lättare att jobba med än spackel.

    SvaraRadera
  5. Åh här har det hänt grejer, vilket lyft det blev med vitt tak! Ser fram emot att få se bilder när färgen kommit på väggar och trapp också! Här hemma har det också spacklats idag, min kära pappa som är målare har spacklat badrummet åt oss och när han har spacklat behöver man heller knappt slipa alls. Såg att ni haft -14 grader, här har vi -31 hihi, men den norrländska kylan är ju lite torrare så den upplevs inte lika kall som er fuktiga kyla. Men 31 är liiite för kallt för att vara ute och leka så jag, lilla T och svärmor har spenderat dagen på äventyrsbad, mysigt värre men sugen på en utlandsresa blev man ju.... Maldiverna är precis som för dig en drömresmål för mig, alla jag känner som varit där rekommenderar det varmt!

    SvaraRadera