tisdag 9 juni 2009

saknar..

Jag saknar handskrivna brev! Mail och datorer i all ära men jag kan fortfarande gå ner till min brevlåda varje dag och nästan hoppas på att just idag ska det ligga ett fint kuvert med handskriven text på med ett personligt brev eller något riktigt inbjudande inuti...men det gör det nästan aldrig. I enstaka fall händer det att det ligger ett kuvert som skulle kunna vara något roligt och man hoppar nästan till av nyfikenhet! vem kan det vara ifrån, vad kan det innehålla för spännande? och så var det bara en faktura ifrån min kusin Oscar Borgström... Han lurar mig varje gång med sina handskrivna kuvert som bara levererar räkningen ;)
Kanske är det just därför vi är så faschinerade av det gamla. Av vackra kuvert, dokument och snirkliga handstilar som få idag behärskar. Jösses, jag kan ju inte ens eller knappt tyda vad det står när man läser ett gammalt brev med klassisk handstil från förra sekelskiftet. Men vackert är det!

Det roligaste man kan få i brevlådan i dag är nog en bröllopsinbjudan, där har man alltid lagt ner mycket energi på att få det vackert, roligt, inspirerande och inbjudande!

En lite uppmuntran kanske, att ta sig tiden att skriva ett brev eller vykort till en vän. Det betyder mycket tror jag, för alla :) och kanske är det just ditt brev som sparas och vårdas för nästa generation, som sedan hittas igen i en gammal dammig kartong om 100 år när Posten inte längre existerar.. ;)

Visste ni, att i Gamla Stan i Stockholm ligger Postmuséet, där kan man få en riktigt vacker gammaldags stämpling på sitt kuvert! Så ska man satsa på stort, kanske inför ett bröllop eller liknande och har möjligheten att ta alla kuverten dit, så kan det verkligen bli en fin detalj till inbjudan! ;)

ha en fin dag allesammans!

bilden: kuvert & dokument från min personliga samling


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar