söndag 7 juni 2009

Nationaldagen



Sveriges Nationaldag (i går-lördag 6/6) och Djurgården kändes som ett bra besök en sådan dag :)




det var väldigt många år sedan jag var på "Grönan" sist och en hel del har hänt sedan sist, det har byggts om lite och nya attraktioner har tillkommit. Inte för att vi åkte en endaste, vi gick mest runt och åt mat *haha*




Grönan har blivit lite mer amerikanskt 50-tal känns det som, färgglatt och roligt!




popcorn och glass i stora lass :-D


måsar och Djurgårdsfärjan



Bakom Gröna Lund ligger Djurgårdstaden, väldigt mysigt och pittoreskt med små gränder och gamla hus. Missa inte att ta en sväng där nästa gång ni besöker Djurgården!



I huset med byggnadställningar bodde jag när jag var liten :) och när det var skolavslutningar firade man det i denna gamla och väldigt lilla kyrka som verkligen borde renoveras, synd att de låter den förfalla så. (Kyrkan ligger vid Gröna lund.)

sen sprang vi på en gammal vän till mig, Kim som var ute på stan i sin otroligt tuffa bil med sin söta dotter Ida :)


på väg mot vår bil igen kom hela kungafamiljen susande i häst och vagn på väg mot Skansen, väldigt pampigt! Jag var inte riktigt beredd och tyvärr inte heller van att fotografera saker som rör sig *skratt* så ni får ursäkta de väldigt suddiga bilderna, men ni känner nog igen dom *ler*

Välkänd Stockholmsvy mot Strandvägen, vädret var inte det bästa men det regnade åtminstone inte :) hoppas ni också haft en fin helg!
glada hälsningar,
Magdalena

8 kommentarer:

  1. Vilket fint inlägg!
    Vi har inte heller varit där på många många år, det var faktiskt innan vi fick barn. Kanske man skulle ta en liten tripp över till grannlandet i sommar...?

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Åh så härligt att jag hittade hit... Så mycket vackert att titta på och njuta av...

    Nu ska jag titta vidare här...

    Många varma hälsningar
    Elin

    SvaraRadera
  3. Hej Magdalena!
    Sara blev väldigt glad för sina lyktor! Jättefina bilder, även de mer "actionbetonade";)
    Hoppas att du får en skön vecka!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Men allvarligt talat. Ta nu och överlåt Par Courrier till mig och skola om dig till fotograf istället...

    sanslöst fina bilder. Du borde fundera på att sälja en del bilder i butiken för egen inramning. På allvar alltså, skojjar inte. Båtbilderna skulle passa i ett new england hem, glassbilden i ett barnrum.....Du skulle kunna leverera bilden högupplöst på en CD så fick man göra vad man ville med den. Och ta bra betalt för det såklart...:o)

    Kraaaam
    Mia

    SvaraRadera
  5. Wow! Kul att du råkade ha kameran i handen när kungafamiljen susade förbi! Ibland är man på rätt plats vid rätt tillfälle minsann :)

    SvaraRadera
  6. Vad glad jag är att jag hittat din blogg! Du är en riktig inspirationskälla!
    Så mycket fint!
    Ha en skön vecka!
    Anette

    SvaraRadera
  7. WOW !!!!!
    Läckert värre !!!!!
    Jösses , vad du hann med !!!!!
    Tur att kameran var med.....
    Jag gillar allt.......men kungafamiljen var nog en riktig höjdare.....ser otroligt häftigt ut att susa förbi i häst och vagn sådär.......!!!!!!!!
    Och vilken läcker barndom, du måste haft......uppväxt bakom grönan...........på Djurgården......oj,oj !!!!!!!!!
    Omgiven av ett sådant kulturarv.....!!!!!!
    Inte konstigt att du är så duktig på inredning......
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  8. Tjolahopp
    Vi funderar faktiskt på att gå på Grönan när vi kommer upp nu :-)
    (Fast då åka ALLT)...
    Vi kommer upp på natten den 17:e..hur blir det på Midsommar?
    Kram

    SvaraRadera