onsdag 29 augusti 2012

Sacré-Cœur

 Fick en förfrågan om jag hade några bilder på Sacré-Cœur? :-)
 Jo det har jag såklart!

Sacré-Cœur ( "Heliga hjärtats basilika" ) ligger på toppen av Montmartre i det 18:e arrondissementet och ger en vidsträckt utsikt över Paris.

Det kan vara en av huvudorsakerna till att området fått stor vikt inom populärkulturen: området framför kyrkan har förekommit i många berömda filmer, däribland Amélie från Montmartre (2001), Ronin (1998) och kortfilmen C'était un rendez-vous (1976)

 vy sett från Rue Briquet


När Montmartre säger Gonatt.. Här är en bild från en härlig nattpromenad på väg hem i somras..

Eftersom vi nordbor och Européer är så vana vid våra gamla kyrkor är det nästan svårt att tro att Sacré-Cœur byggdes efter Eiffeltornet, Den romersk-katolska basilikan stod klar år 1914. Den har med andra ord inte ens fyllt 100 år än(!)


 en väldigt tidig och vacker söndagsmorgon 07.00 när vi är på väg ut för att fota och ta en frukost på stan.

Eftersom Sacré-Cœur är en av de största turistattraktionerna så måste man vara uppe väldigt tidigt om man som jag gillar att fotografera utan människor med på bild ;-) och även om jag bor väldigt nära Sacré-Cœur när jag är i Paris ( 5 min promenadväg) så blir det sällan av att jag fotat just denna byggnad. Men det kan jag göra om nästa gång jag är där :-)

Tack Fia för ditt meddelande, blir verkligen jätteglad att mina bilder uppskattas. Ska se till att det blir några extra bra bilder av Sacré-Cœur nästa gång jag är där så lägger jag ut dem i webbutiken :-)

1 kommentar: