lördag 9 februari 2013

Marché!


 Nu när jag ändå var inne på ämnet; saker att göra i Paris om man redan har
 "sett det man måste se.."


 Det finns en hel del marknader i Paris såklart! Har skrivit om det förut, se äldre inlägg här>> och här>>
Men nu är jag tillbaka till en som jag besökte för 2 år sedan nämligen
Marché aux Puces de St-Quen, som är den äldsta, den mest välkända, den mest fullpackade och tyvärr även den dyraste av alla loppmarknader. Här gör du inga fynd, och knappast heller inköp till en inredningsaffär. Detta är en marknad framförallt för samlare tycker jag eller för inspiration! Och gillar man sådant här och kan avvara ca 2 timmar så är det värt ett besök :-)

 översta bilden/butik: Un singe en hiver
adress: 6 rue Paul Bert 93400 Saint Quen

 Det finns speciellt två butiker som hör till mina favoriter! Den ena har jag visat förut>>. Dessa två är dock ganska lätt att missa om man inte som jag ramlade på dem av misstag för att jag letade efter en bankomat i ett område som mer känns som ett virrvarr av antik blandat med diverse krimskrams.. Men just dessa två butiker ligger mitt emot varann på rue Paul Bert, 93400 Saint Quen

 Denna butik heter
och ett måste! om du tar dig till denna marknad. Väl värt ett besök för inspiration, jag lovar!
läs mer om butiken på deras hemsida, klicka på länken ovan.

 lite blandade antika klockor från diverse marknadsstånd, priserna ligger på från ca 5000kr/st och uppåt.. 

Historia: Marknaden har en yta på 6ha.
 På 1800-talet brukade lumpsamlare och luffare samlas här utanför stadsgränsen och bjuda ut sina varor. På 1920-talet fanns också en marknad här, där okunniga säljare slumpade bort mästerverk(!) Idag har det delats upp i separata marknader. Det finns ett stort utbud av tunga möbler och prydnadsföremål från det andra Kejsardömet (1852-1870) Varje helg samlas här runt 150.000(!) turister, handlare och fyndjägare för att strosa omkring bland ca 2000 marknadsstånd.

 bilder från Quintessence Playground
Adress: 3 rue Paul Bert, 93400 Saint Quen, Paris



Hur du tar dig hit!

Metro 4 mot Porte de Clignancourt
Stig av vid ändstationen Porte de Clignancourt, resan tar ca 15-20 min med Metron om du hoppar på vid St-Michel, Cité eller Châtelet. När du kommer fram kommer det nog kännas som du kommit till en förort i Paris, och så är det nästan eftersom det är precis i utkanten. För att veta riktning vart du ska, så följ strömmen, de flesta ska nog åt samma håll som du.. annars titta på karta!
Du kommer tro att du går vilse och hamnar fel, för först måste du ta dig igenom en väldligt trist krims-kramsmarknad med diverse kopior på armbandsur, kläder osv osv. Men fortsätt! genom denna lilla minimarknad av tjafs ;-) så kommer du till ett övergångställe som leder under en viadukt, du kommer tro igen att du hamnat fel, men fortsätt ;-) Ta sen till vänster, ytterligare kläder och annat tjafs, men snart svänger du in till höger istället och här börjar den gamla marknaden ta vid! Härifrån är det bara att utforska sig fram :-) Men för att hitta till de butiker jag nämnt ovan, kolla adressen på kartan.

övrigt: Här kan de vara lite svårt med engelska.. och kontanter föredras. Tror inte de gillar att man prutar här tyvärr, såvida du inte pratar franska som en Parisare och har mycket skinn på näsan.. ;-)

 Marché aux Puces de St-Quen
Öppettider: 9-18
lördag- måndag
Adress: Rue des Rosiers, 75018 Paris
Metro: Porte de Clignancourt (4:an)
ps Googlemap kan visa fel på denna adress, då samma gatnamn kan finnas på fler ställen i Paris. Observera att detta ligger i arrond 18.

2 kommentarer:

  1. Vilka intressanta tips du ger. Nästa gång jag kommer till Paris så ska jag ha din blogg som min reseguide. Tack för att du delar med dig. Dina bilder är underbara...
    /L

    SvaraRadera
  2. Hej Magdalena!

    Vad spännande det är att följa ditt nya liv i Paris! :-) Jag har ju följt din blogg i princip sedan du startade den så självklart följde jag med dig i flytten.

    När du skrev i höstas att du hade nya planer så förstod jag på en gång att du skulle flytta till Paris :-). Jag tänkte skriva och fråga om du skulle ta Nelson med dig, men sedan läste jag att han skulle med. Han var så fin där han stod på perrongen i Paris bredvid all eran packning :-).

    Jag kommer att fortsätta följa din blogg, lycka till med studierna och fotograferandet!

    Varma kramar
    Bitte

    SvaraRadera