tisdag 16 september 2008

Produktbilder

Hur fotograferar man produktbilder roligt? Jag kan ju säga att fantasin tryter ibland och som nu när man har väldigt mycket nytt blir man lite inspirations fattig ibland. Jag tror att det har funnits runt 300 olika artiklar totalt i butiken sen start och varje produkt skall ha minst 3 bilder i butik. För mig är det viktigt att inte bara visa "saken" utan att det blir en känsla i bilden och att det kan inspirera till mera, för du köper ju inte bara krukan - du vill väl ha något i den :)

Denna läggs snart ut i butik

Sen ska det visas i olika vinklar och avstånd, i sin miljö eller varför inte i en kontrastmiljö :)
Det måste fotas om efter säsong, produkter med Syrén blommor vid sidan om känns inte så rätt nu...
Sen blir ju inte alla bilder bra och då måste man komma på något nytt! Viktigt är också ljuset, men det är svårt att återge exakt färg på produkter då man endast kan se dom på bild. Det har ju mycket att göra med vilket ljus det är när man fotgraferar, hur omgivningen ser ut (det speglar sig på bilden) sen är det förstås så att alla har lite olika färginställningar på sin dator och det gör att bilden kan framställas på olika sätt. Jag sitter exempelvis och arbetar vid två datorer och det är skillnad på färgerna mellan datorena, inte mycket men lite grann.

Om någon skulle fråga mig exakt vilken färg den här produkten har så är det näst intill omöjligt för det skulle ju vara efter min egen tolkning, för vad är aubergin-rost-färgat för dig? som på bilden ovan? Som sagt, svårt.

Jag är egentligen inte den som börjar prata Jul i september, men har man en butik så innebär det förstås att det börjas rätt tidigt. För dom som har hängt med i bloggen så vet ni att jag var i väg redan i början på sommaren till Belgien för att hitta rätt stämning redan då! En hel del har redan kommit in på lager, men jag har inte börjat fota det än. Det jag ser mest fram emot är faktiskt att fota miljöbilder för julen, det ska bli riktigt riktigt roligt!
Men det får ni se någon gång i Oktober :)

Nyheter till butiken är på gång, har inte hunnit fotografera allt än och mer är på väg!

Hej hopp :)
/M

7 kommentarer:

  1. Hej Magdalena! Skönt att du använder den här bloggen igen, jag hade lite problem med mitt Googlekonto som man skulle använda för att logga in där. Nu är det lätt att läsa din fina blogg igen. Kram!

    SvaraRadera
  2. Ville bara säga, Välkommen hem Magdalena!

    SvaraRadera
  3. ååh tack va gulligt sagt! :-D Vad glad jag blev! :-D

    SvaraRadera
  4. Känns skönt att vara tillbaka i "ursprungsbloggen".
    Kram/ Maud

    SvaraRadera
  5. Jag tycker alltid dina bilder är fina, men vilket jobb du lägger ner. Jag har jobbat i butik i 10 år och förstår nu varför jag tänker jul i spetember, inom handeln börjar man tänka jul tidigt. Nu jobbar jag som pedagog.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Ska bli spännande att se vad du har köpt in för julsaker! När man har butik så startar ju julen tidigt, ofta mitt i sommaren.

    SvaraRadera
  7. Vilken fin kruka! Förstår att det kan vara svårt att hitta inspiration till bilderna ibland. Men dina bilder är fantastiska, man skulle ju vilja köpa allt! Det blir intressant att se dina julprodukter.
    Ha det gott

    SvaraRadera