onsdag 19 november 2008

"Släkten är värst" : )

...Är ett ordspråk man kan tolka på flera sätt, men i mitt fall så är jag jättestolt över många av mina släktingar! :) Får jag lov att presentera min kusin,
Oscar Borgström

Ni som har varit inne i butiken har ju kanske redan sett lite av hans tavlor, och Oscar har förstås fått en hedersam egen

"sida" i butiken såklart!
Kan ju bero på att jag fullkomligt älskar hans tavlor :)


(nej, jag får inga familjerabatter om någon skulle undra, vi lever ju på våra yrken)

Nu har jag tagit in 3 nya motiv till butiken som snart läggs upp

Oscar har även gjort nya vinväskor för vintersäsongen, en perfekt gå-bort-present, tycker jag i alla fall :) och har man någon i bekantskapskretsen som har ett vin,hav och båt-intresse så är det en trevlig present. Ett julklappstips kanske? läggs snart upp i butik :)

Ingen av tavlorna är exakt den andra lik, eftersom canvasen är av riktigt gamla och använda segeldukar från hela vida världen. Tavlan kan i sig varit på världens alla hav med andra ord..

Tog in motiv med bla Norskt anknytning denna gång. Vill du se mer utav Oscar´s sortiment har han en väldigt fin hemsida här
www.oscarborgstrom.se

Förutom det du ser i par courrier- butiken kan alla motiv och andra produkter tas hem via
PAR COURRIER på beställning.
Andra ställen du kan finna hans tavlor på är bland annat på

NK (Nordiska Kompaniet) i Stockholm samt på Wasamuséet, Djurgården.

En väldigt välkänd byggnad i Sverige, Stockholm är förstås Kaknästornet. Och bakom den står min mammas kusin, arkitekten Hans Borgström som tillsammans med Bengt Lindroos ritade Kaknästornet som uppfördes 1963-1967

källa: Wikipedia
Kaknästornet uppfördes mellan åren 1963 till 1967 som länktorn för radio- och TV-sändningar. Tornet har en höjd av 155 meter (170 meter inklusive masten) och 34 våningar och är därmed en av Skandinaviens och norra Europas högsta byggnader. Tornet ritades av arkitekterna Hans Borgström och Bengt Lindroos, samt konstruerades av Sven-Olof Asplund. Väggarna i bottenvåningen är utsmyckade i emaljerad koppar av konstnären Walter Bengtsson.
Hans Borgström
,född 22 februari 1922 död 21 februari 2008


Sedan har vi förstås min morfar (och Oscars farfar) Hugo Borgström (1903-1976)som var Konstnär och även lärare på Konstfack i Stockholm. Han målade bland mycket annat, kormålningen i Västerledskyrkan i Bromma. En gigantisk muralmålning, utförd i en blandning av al secco- och al frescoteknik och föreställer en Golgatascen med en ljusomstrålad Kristusgestalt..

Västerleds-Kyrkan ritades av hans bror Arkitekten
Birger Borgström.

Västerledskyrkan (Funkisbasilika) invigd 18 december 1932

Med alla dessa konstnärer och arkitekter i släkten kan jag ibland undra varför jag är så dålig på att teckna...hrmf :)


Jaha, finns det inga kvinnliga talanger i släkten...
Jo det gör det såklart! En är förstås Malin Thoors>>

Ha en underbar dag! Take care :-)
M

Följ min blogg med bloglovin




7 kommentarer:

  1. Så kul! Men att du också har en konstnärlig ådra ser vi ju på dina foton:) Man behöver inte kunna rita för att vara konstnär!

    Mycket fina alster han gör din kusin:)
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Susanne har sagt precis vad jag också skulle säga... Att ha öga för motiv och sedan också få fast dem på bild kräver sin kvinna!
    Förstår att du är stolt över din kreativa släkt!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Du har ju som sagt en galet snygg och spännande blogg och vilken otrolig känsla för komposition och detaljer!!!!
    MMMMM härlig inspiration!
    Tack för allt du visar oss!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Ååhh! Tack Tin, vad glad jag blev! :-D
    kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Du, ingen konstnärlig talang nähä vad är ditt fotande då? Sträck på dig och var stolt! Tyckte jag kände igen namnet Borgström ifrån just Kaknästornet. Och Oscars tavlor beundrar jag både hos dig och på NK.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Wow! Ikke rart du er kreativ og flink ... som kommer fra en kunstnerslekt;) Imponert!

    Ingen kunstnere i min slekt, nei, selv om jeg har svenske gener! I Pihlström-slekta har vi sangere derimot! Fint, det også!

    Klem Anette

    SvaraRadera