söndag 29 juni 2008

Luftballongs-tider!

Det här är nog det närmaste jag kommer en luftballong :)
Har nog alltid haft en dröm om att få sväva fritt i en sådan, särskilt nu i sommartid då himlen vid vackert väder fylls av luftballonger som svävar över Stockholm, så vackert! kanske att det någon gång blir av på riktigt, vem vet!

för att stilla det behovet tills det händer blev jag så glad när jag hittade dessa helt underbara modeller till butiken.

Dom har funnits i butiken sen start och kommer nog alltid att finnas i sortimentet hoppas jag, nu har jag även efter förfrågan tagit hem den större ballongen som mäter 56cm höjd från korg till topp, stor med andra ord!

Här ser ni skillnaden på storlekarna, och det är verkligen ett fint handarbete bakom dom kan jag lova!
Lite historia bakom luftballongen när vi ändå är i farten :)

Det är ju inte riktigt så att man kan passa tiden för en fika när man flyger iväg, skulle väl möjligen vara för det oväntade besöket med Gevalia i såfall *skratt* och visst har man läst och till och med sett en och annan luftballong landa helt fel, jag såg en som landa i fontänen på Karlaplan i Stockholm en sommar!

Styrmöjligheterna med en luftballong är som sagt obefintliga eftersom dom helt och hållet drivs med vinden, men ballongfarare kan utnyttja att vinden vanligen har olika riktningar på olika höjder och över olika platser, men som sagt - boka inte in något möte efter!
Luftballongen "uppfanns" 1783, det var två bröder vid namn Montgolfier från Frankrike som konstruerade den första bemannade varmluftsballongen och en fransk vetenskapsman vid namn Charles som byggde den första gasballongen. Den första ballonguppstigningen i Sverige gjordes 1806.
(källa: Wikipedia)

Blev du sugen på att flyga iväg? kika in här!
www.uppner.se

Annars kan du lugnt och stilla beställa en egen modell till barnrummet(?) här...
PAR COURRIER


Ha en härlig vecka!
/M

2 kommentarer:

  1. Trevlig blogg du har...

    Jag har en kompis som flög luftballong och landade rätt i en rondell. Trafikstopp blev det och ett faslig tumult. Tror dock att de flesta tyckte det var lite småroligt!

    SvaraRadera
  2. Hej Magdalena!

    Åh vad det ser mysigt ut med ballongbilderna..det ser verkligen härligt ut att åka med..men jag skulle nog inte våga...Är inte rädd för så mycket men just flyga, fallskärm och luftballong känns lite läskigt på nåt sätt =)

    Kram
    Mia

    SvaraRadera