torsdag 19 februari 2009

Dun


Jag som många andra reagerade otroligt starkt efter det hemska programmet som TV4 sände om tillverkningen av dun och den fruktansvärda tortyr dessa stackars djur har utsatts för. Jag och säkert många andra e-butiker har kontrollerat vad våra leverantörer har att säga om det.

Jag har sedan över en vecka tillbaka fått garantier ifrån alla mina leverantörers leverantörer att deras dun inte är plockat av levande fåglar. Jag som många butiker väljer att lita på deras ord och för att ni även skall kunna få ta del av denna garanti har jag publicerat den i butik i anslutning till alla kuddar som har en inner kudde av dun.

Programmet berörde mig väldigt starkt. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att man kunde utsätta en levande varelse för något sådant. Jag kommer i mina framtida beställningar se över möjligheterna att från mina leverantörer få helt dunfria innerkuddar i stället. Qualofill, Fiberfill, Polarguard och Thinsulate, heter några av de syntetmaterial man kan använda i stället.
De dun-kuddar som finns i butik nu och förr och några som är på väg har garanti för att inte vara plockade av levande fåglar. Jag väljer att lita på det men kommer ändå att ändra mina inköp i framtiden.

Med förhoppning om en bättre värld för alla djur så kan du hjälpa till att stödja Djurens Rätt via denna länk: Djurens Rätt


/Magdalena

4 kommentarer:

  1. Jätte bra Magdalena..vi ska vara rädda om våra djur.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. jag köper inget dun eller fjädrar!

    SvaraRadera
  3. Säger som Lotta, jättebra!

    kram

    SvaraRadera
  4. Jättebra att du tar ställning Magdalena! Det är fruktansvärt vad vi människor hittar på, allt för att tjäna pengar, på djurens bekostnad. Jag har också valt att ta bort allt dun./Merja

    SvaraRadera