lördag 4 augusti 2012

Hotell i Paris

Var ska man då bo om man reser till Paris... 
Det beror givetvis på tycke,smak och plånbok. Och det är ju inte alltid smaken matchar plånboken.. Det finns designhotell, lyxhotell, budget och såklart allt mitt i mellan.
Nu har inte jag någon jätte erfarenhet av hotellen i Paris eftersom jag bor hemma hos min kusin när jag är där, men jag kan komma med lite tips! :-)
På nätet finns det givetvis en massa sidor där man kan söka hotell, här kommer några länkar:

Tycker inte att man ska lägga ner så jättemycket pengar på hotellet, för du kommer inte att spendera så mycket tid där ändå ;-) Men givetvis vill man att det ska vara fräscht.

Om man är en barnfamilj som reser eller om man ska stanna längre, kan jag tipsa om Citadines Saint-Michael som ligger precis vid Seine och Pont-Neuf, där har man nämligen även ett eget pentry/kök som kan vara super om man vill laga i ordning nåt själv. Vet ej om alla rummen har det, men jag tror det. Har bott där själv för några år sedan, och tyckte det var bra.

Om man reser ett kompisgäng så kan man ju gå ihop och hyra en egen lägenhet!

Paris är indelat i arrondissement, och vill man få nära till det mesta ska man välja att bo i något av följande. 1,2 3,4,5,6,7 eller 9, så kolla det noga när du bokar hotell, i vilket arrondissemant  det ligger. Slutet på mars och i april är det som dyrast både med hotell och flyg till Paris, och var ute i god tid om du planerar att åka dit då eftersom "typ" hela världen vill uppleva den romantiska våren i Paris. Tänk på att våren i Paris är ca 3 veckor tidigare än i Stockholm som ett exmpel. Annars tycker jag att September och Oktober är underbara månader att åka till Paris och priserna är mer normala. I augusti tar Fransmännen semester och många småbutiker och mindre restauranger har stängt, kan vara bra att veta..

Om det är maximal shopping du är ute efter så ska du bo i 9:an i närheten av Opera Garnier, för här ligger de stora varuhusen som LaFayette och Printemps.

Galeries LaFayette


På Lafayette har du alla stora och exklusiva märken samlat men även annat.. Lafayette är faktiskt inte bara 1 varuhus utan 3 st stora varuhus bredvid varann, fördelat i Herr, Dam och inredning. Ungefär som 3st NK..
 Runt dessa kvarter ligger även alla andra kända varumärken, butiker och kedjor. Du får mycket mer shopping samlat runt Opera Garnier än på Champs-Élysées.

 Annars ser ni på den lilla kartan ungefär var de stora sevärdigheterna och arrondissement ligger.

Vill ni ha fler tips, säg till :-) eller om du själv har varit i Paris och vill tipsa om ett bra hotell, så skriv gärna en kommentar.


6 kommentarer:

  1. Nu är resan bokad! Tack Magdalena för alla fina Paris tips!
    Hotellet vi valde ligger i arrondissement 1, verkar jättebra så nu ser jag fram emot september.

    Ha det gott, kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Men va kul!! :-) Hoppas du ser mitt svar, och du får väldigt gärna berätta sen vad du tyckte om hotellet för det är många som undrar om hotelltips :-) Bon Voyage! och ha en fantastisk Paris upplevelse :-)

      Radera
    2. Hej Magdalena, jadå jag lovar att berätta om hur resan/hotellet var :) Ser verkligen fram emot resan. Tack igen för alla fina tips! /Marie

      Radera
  2. Hej tar tacksamt emot tips om Paris. Då vi firar två jämna födelsedagar (25+60 år )i Januari 2013 i trettonhelgen -hur är det att åka dit då tror du.Vädret spelar ingen roll. Vi är 6 personer varav två barn. Hotellet du nämnde skulle ju passa oss då vi har en allergiker och det är bra att kunna laga egen mat ibland. Har du tips på (ej lyx)restauranger som skulle passa. Plånboken är ju tyvärr inte så stor som man kan önska.Jag var i Paris för 20 år sen skulle gärna resa tillbaka. Tack på förhand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit i Paris i Januari vid 3 eller 4 tillfällen med anledning av inredningsmässor och det är helt ok väder! Brukar vara mellan 6-12 + grader. Alla uteserveringar är öppna (!) året runt. Snö i Paris förekommer INTE ofta, men man vet ju aldrig med vädergudarna nuförtiden.. Men räkna inte med snö. Verkar som Citadines kommer passa er jättebra, ps Citadines hotell finns i alla storstäder som ex London, Paris, New York mfl och det finns flera Citadines i Paris, men detta jag skrev om är det jag personligen har erfarenhet av, vilket var jättebra. Restaurangtips kommer! :-)
      Ha det gott!//
      M

      Radera
  3. I've never been to a hotel where they took my luggage for you.

    SvaraRadera