torsdag 26 juli 2007

"Störd" not shaken...

Nu ska jag berätta en hemlis...jag jobbade som bartender i många år och nu tänkte jag komma med helgens drinktips! Dry Martini. Kanske inte det första man tänker på som en svalkande drink i sommaren, men kungen av cocktails och väldigt elegant att servera som apperitif om man bjuder in till middag :)

Man kan inte fuska sig till en riktig bra "Drajja", utan alla moment är viktiga!
Du måste framför allt ha riktiga cocktail glas, inte farmors svängare utan glas som på bild. Dom måste vara väl kylda! bäst är ifall du lägger in dom i frysen några timmar innan. En av hemligheterna bakom Dry Martini är att ju kallare, desto godare. Att skaka en "drajja" som James Bond är inget att rekommendera så vida du inte vill ha den vattnigare, vilket den blir om du skakar den med isen. Den ska röras om med en lång sked/pinne så att den blandas och kyls väl.




Gerard på Dry Martini bar i Barcelona blandar till en Vodkatini
sommaren 1998.








Ingredienserna då...

5 delar (cl) gin

en skvätt torr vermouth ( ex noilly prat) ju mindre vermouth, desto torrare

citron

oliv + cocktailpinne (ju större oliv desto godare tycker jag, satsa på riktigt goda oliver m kärna från färskdisken, exempelvis Cerignola oliver, utan smaksättning förstås)



Så här gör du!




Börja med att kyla glasen och ta inte fram dom förrän i sista sekund innan servering

skär av en bit citronskal ca en 5-krona stor


trä en oliv på cocktailpinne/tandpetare

häll mycket is i ett stort blandarglas

häll på ginen

slå i en skvätt vermouth

rör om väl, men inte så att isen krossas eller börjar smälta

se till att ha någon form av sil eller liknande som gör att du kan hälla upp drinken från blandningsglaset utan att isen följer med!

ta fram dom kylda glasen, lägg i oliven, och häll upp drinken

Nu till citron-biten och detta är mitt personliga tips som jag fick lära mig i Barcelona! och anledningen till storleken på citronskalet. Ta citronskalet mellan tummen och pekfingret med utsidan av skalet riktat mot innåt glaset, böj försiktigt på skalet, detta gör att citron släpper ut sig sin olja, det blir som en dusch av citronolja som vackert lägger sig på ytan av din Drajja. Så glöm allt med simmande små citronbitar i en Dry Martini.



Följer du dessa tips blandar du en Drajja som ett proffs :)

Du kan även byta ut ginen mot vodka om du föredrar, då blir det en Vodkatini

tilltugg- salta pinnar och mera oliver ;)


Nu är det kanske inte smaken av en Dry Martini som faller alla in, men jag tycker gott att man kan prova när det faktiskt är drinkarnas drink, säkert den mest välkända även bland icke-drinkare och har så lång historia bakom sig. Ursprungligen blandades den till miljardären Rockefeller runt 1910, sägs det i allafall ;)
Orginalreceptet är inte det som används runt om i världen idag, och det sägs att olika länder föredrar den mer eller mindre torr. Orginaletreceptet var mindre torr och tror det lyder som följande:

1/2 London Dry Gin
1/2 French vermouth
A dash orange bitter



- Magdalena

3 kommentarer:

  1. Hmm,ja jag skulle ju mycket väl kunna tänka mig att prova :-) MEN..jag tror att det blir en väl avkyld STOR STARK till helgen istället :-))
    På Lördag blir det barnkalas och på Söndag hämtar vi hem lille valpen...så på Måndag kommer jag nog testa dryjjan ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag ska personligen fixa en drajja till dig nästa gång vi ses :) men känner jag dig rätt kommer du nog byta till ett glas vin efteråt ;)

    Hoppas ni får ett härligt barnkalas med uppehållsväder så att ni inte regnar bort och lycka till med lilla valpen!

    Kram och trevlig helg!
    Magdalena :)

    SvaraRadera
  3. DET LÅTER SUPERGOTT MED EN DRAJJA;)PERFEKT ATT FÅ RECEPTET OCH DET MED CITRONEN,SKALL BJUDA MINA VÄNNER PÅ DET TILL NÄSTA HELG.

    KJAMIZ FRÅN MIG.

    SvaraRadera