tisdag 4 september 2012

Paris by night..

Att promenera genom Paris vid skymningen är verkligen magiskt, så ät inte bort varje kväll på restaurang..

köp med dig en baugette, en bit ost och en flaska vin istället, gör små stopp längs Seine och bara njut av en av världens kanske vackraste kvällspromenader.

 på den här lilla udden vid bron Pont Neuf (Square du Vert Gallant ) är det verkligen underbart att sitta och blicka ut, gärna med ett glas vin i handen och härligt sällskap.

Så mitt kvällspromenadtips måste nog bli att starta nånstanns vid Île de la Cité och Pont Neuf när det börjar att skymma och promenera dig bort mot Eiffeltornet. Det är en ganska lång promenad men verkligen värt det! så ha inte dina finaste skor med klack på dig, för det kommer du snabbt att ångra..

 Bron Pont Neuf vid skymningen.


ooops, något snyggt fastnade visst också i kameran.. ;-)




Eiffeltornet tänds strax innan eller efter att solen går ner, och vid varje helslag så börjar tornet blinka och gnistra i ca 5 min, bör ses! :-)

 uppe på ett tak..




 Montmartre..



 Det välkända Café De La Paix som ligger precis vid Opera Garnier.


 tyvärr så har jag inte släpat med mig mitt stativ när jag varit ute på kvällspromenader, (krävs egentligen för att ta bra och skarpa nattbilder) men det får det bli nästa gång jag åker.

som sagt, magiskt..!

Vet att några stycken av er bloggläsare både planerar eller redan bokat Parisresa, så jag hoppas mina små tips kommer till användning :-) Själv ska jag dit i November igen och fota höstbilder, längtar!

ps,Om du är ny läsare och missat något av mina andra ca 80 inlägg om Paris, så klicka här>> och bläddra dig bakåt :-)

3 kommentarer:

  1. Takk for alle dine reisebrev fra min favoritt storby Paris. Jeg bor selv i Frankrike og får ofte mail om tips til Paris-tur. Veldig kjekt at jeg også kan tipse de om bloggen din. Paris er vakrest på høsten synes jeg;o)
    Maliva

    SvaraRadera
  2. Jag har precis avslutat en 4-dagars resa i Paris och känner igen de flesta bilder du visar :) Det var mitt första besök i Paris och det var verkligen magiskt på alla sätt och vis, såväl dag som kväll! Igår var jag och kärleken min ute och strosade vid Eiffeltornet vid mörkrets intåg och tornet var verkligen vackert med kvällsbelysningen samt det sprakande spektalet som höll igång i 5 minuter! Jag verkligen älskar Paris och skulle mer än gärna komma tillbaka, det finns såå mycket att se och göra att det är helt omöjligt att bli mätt på Paris :) Gillar verkligen alla dina vackra Parisbilder!! Det måste vara fantastiskt att få komma hit under hösten och fota, magiskt! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men va kul att få höra om er resa! :-) Ja det är omöjligt att göra hela Paris på en weekend, man blir liksom inte mätt, det finns så myckert vackert att ta in :-) Hoppas ni får möjlighet att åka dit flera gånger! Kram!

      Radera