onsdag 25 maj 2011

Tour Eiffel je t'aime

Ja, vad ska jag säga...
Jag är väldig förtjust i Eiffeltornet! som ni kanske redan har märkt ;-) Jag fascineras av denna konstruktion och arkitektur.

Gillar du Eiffeltornet precis som jag, eller missade du att köpa souveniren No 1 när du var där? Direkt från Paris kom idag massor av fina Eiffeltorn! i 4 storlekar: 13cm 69kr, 18cm 98kr, 30cm 298kr, 46cm 498kr. Även om det må kännas som en väldigt "turistig" sak om/när man väl besöker Paris, så är det faktiskt en både tuff och vacker inredningsdetalj om man gillar just industri-retro. Och nu behöver du inte åka ända till Paris för att införskaffa ett sådant :-) Du hittar dem via denna länk>>



Självklart ;-) har jag även en bok om Eiffeltornet, kunde ju inte låta bli att köpa denna senast jag var i Paris. I boken finns alla ritningarna till tornet och historien om det, samt väldigt gamla fotografier från byggandet. Boken ges ut av förlaget Taschen>>

Lite kuriosa om det 300m höga Eiffeltornet:

Exposition Universelle var en världsutställning 1889 i Paris för att fira etthundraårsjubiléet av den franska revolutionen 1789.

Den kända byggnaden Eiffeltornet uppfördes av Gustave Eiffel inför utställningen som dess vackra entré och var tänkt att rivas(!) efter tjugo år! men den fick stå kvar eftersom det var praktiskt att använda den för kommunikationsändamål och så småningom också som TV- och radiomast. Vilken tur! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar