måndag 7 april 2008

Jo det där med kameran....

Notre Dame de la Serra, Calvi- Corse, Frankrike
För att inte tjata ut er totalt, så fick jag rota lite i arkiven för att hitta något jag inte brukar visa på bloggen. Vanligtvis så är det bara inredningsbilder, butikstips och mina egna "produktbilder" nu förtiden...vilket det kommer bli mycket av i fortsättningen också. Men nu får ni se hur jag fotar på semestern!


Skåne kust
Vilket också är grunden till hur jag fotar alla mina bilder...
Tips no1: "Scanna" av din omgivning, dvs ta in hela rummet eller i det här fallet hela havet.
Hitta den viktigaste detaljen, motivet.

Österlen
Jag försöker alltid hitta en "tavla" i det jag fotar dvs kontraster, färger och olika vinklar. Och här gick det undan, bilden är tagen ur fönsterutan i 70km/timmen!

Tips no 2: Fota alltid i dagsljus och aldrig med blixt!


Napoleon Bonapartes barndomshem, Ajaccio, Corse, Frankrike
Jag
tycker hemskt mycket om bilder och motiv som blir ännu finare i svart/vitt eller sephia (gultonat) och jag letar alltid upp min bild, dvs i det här fallet så väntar jag tills gatan blir tom på folk så att det känns som man är ensam betraktare. Men det finns en till betraktare på denna bild, ser ni den....?

Tips no 3: Prova att fota som en fotograf/fotografvinklar! Grodperspektiv, fågelperspektiv, snett, för nära och ni kommer att upptäcka en ny värld!

Uppe på Citadellet i Calvi, Corse Frankrike
Alla
mina bilder blir förstås inte bra, när jag fotar mina butikstips är det ibland för mörkt i butiken och då blir det sämre kvalité. Dessutom fotar jag i snitt 100 bilder i en butik och väljer ut ca 10 st jag visar i bloggen.
När jag fotat till butiken PAR COURRIER så vågar jag inte räkna efter hur många bilder det blivit, över tusen skulle jag tro...och sen välja ut bland det...*puh*

Så avslutningsvis, hitta bilden/motivet och fota det flera gånger ur olika vinklar, en kommer att bli Kanon!

Min favorit-blogg-fotograf sen en tid tillbaka är Hanna som har bloggen Hannas Form
Den kameran hon använder vill jag ha och hon är verkligen duktig på det! :-D
där får ni ett jättebra exempel på att hitta motivet med olika vinklar!

ps måste få tipsa om radiokanalen som går varm hemma hos mig
Skärgårdsradion 90,2!
så himla mycket bra musik och lite prat ;)

I veckan kommer det in massor av nytt till butiken och då är det dags att ta fram kameran igen! Kuddar i mängder och annat fint, samt påfyllning på vissa varor :) Lantligt och New England! Klart att läggas ut i butiken till helgen...

Tack alla för sååå mycket goa hälsningar, och Tack till
Helene på ROOM & Serve
som skrev ett helt litet inlägg om mig och bloggen!

Blir så glad :-D

Kramar i massor!!!!!!!
/Magdalena


10 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder!
    Jag beställde ju skylten "Home sweet home" från din butik och den kom i slutet på förra veckan. Hur fin som helst. Om du vill se hur det blev har jag en bild på min blogg. Ser fram emot att kolla in alla nya produkter i din fina butik.

    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Ulli

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder, Skåne & Frankrike, kan det bli bättre...NEJ! Hihihi ;)

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, nu ska jag testa i sommar. Kram Tina

    SvaraRadera
  4. Det är kul att fota... tillhör dock forntiden med en vanlig systemkamera. (Fast egentligen inget ont om den, den har varit med när jag leker groda eller fågel...och vi trivs rätt bra ihop)

    Oj, nu blev man sugen på att resa, har aldrig varit i Frankrike.
    Vilka härliga bilder! Den med havet och trossen är bara DET.Haha den bilden är nog från Skåne.

    Nya varor!..jo, jag tackar jag.

    Kram Marie i Skarpnäck
    Vad kul att du blivit omskriven av Helene på roomserv.

    SvaraRadera
  5. Men guud vilken underbar blogg!!!!
    Var även inne och tittade i din butik. Helt otroligt!!! Jag är såld! Kommer snart en beställning ifrån mig... :o)
    Måste bara få länka hit från min nystartade blogg. Hoppas det är ok.
    Det är så roligt att hitta nya bloggar via andras länklistor!
    Jättefina bilder också!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Hej! jag länkar till din fina blogg!! hoppas det är ok. mvh jennie

    SvaraRadera
  7. Massor med bra tips! otroligt vackra bilder!! ha det bäst, kram!

    SvaraRadera
  8. Nämen så förvånad jag blev..och GLAD, jätteglad! Tittade på dina bilder och läste texten och tänkte just på att du har "ögon" som jag brukar att tänka om dom som "ser"..och sen ser jag att du skrivit om mig..just i dag blir jag extra glad då jag känner att jag står och trampar...jag vill bara fota men vet inte riktigt hur och när?

    Hur går det för din butik? Den är såååå fin, har besökt den massor av gånger..jag jobbar själv i en livsstilsbutik med lite inredning och det är ju bara sååå kul.

    Nej, nu ska jag nog gå till sängs, STORT tack och KRAM!
    Hanna

    SvaraRadera
  9. Tack söta Magdalena för slla goda fototips, som jag genast tar till mig. Jag kan inte min kamera riktigt än, men försöker lite då och då att lära mig något nytt. Och dina tips var toppen!
    Ha det gott och tack för alla fina bilder vi får se!

    SvaraRadera
  10. Vad kul med fotoskola! Jag älskar foto precis som du. Kolla in mina bilder från Indien om du gillar dem :)

    http://roomservice.blogg.se/indien/

    SvaraRadera